"O viaţă mai bună" de Anna Gavalda - recenzie

Autor: Anna Gavalda;
Categorie: Beletristică;
Editura: Polirom.

Anna Gavalda (n. 1970) este una dintre cele mai apreciate romanciere franceze contemporane. A debutat in 1999, cu volumul de povestiri As vrea sa ma astepte si pe mine cineva (Polirom, 2006), distins cu Le Grand Prix RTL-Lire 2000. Acesta a fost urmat de romanele O iubeam (2002; Polirom, 2003, 2014) si Impreuna (2005; Polirom, 2005, 2011, 2014), ajunse imediat pe listele de bestselleruri din toata Europa si adaptate pentru marele ecran. A mai publicat citeva volume de povestiri, carti pentru adolescenti si romanele Cea care alina (2008; Polirom, 2008), Darul unei zile (2009; Polirom, 2010) si Billie (2013; Polirom, 2015).

Sunt sigur că ne dorim cu toţii o viaţă mai bună, mai uşoară, mai faină sau o viaţă liniştită. Anna Gavalda, în cel mai recent roman al său tradus şi în România şi apărut la editura Polirom, conturează două poveşti diferite a doi tineri care privesc viaţa superficial, dar care aspira la o viaţă mai bună.

Cartea mi s-a părut interesantă, dar a fost o lectură simplă. O lectură fresh. O lectură care te revigorează şi te binedispune. O lectură care te face să-ţi imaginezi viaţa unui tânăr de dimineaţa şi până seara şi de seara până dimineaţa.

Pe mine, recunosc, cartea nu prea m-a prins, însă lectură ei a fost okay.  Coperta în schimb mi s-a părut cea mai reuşită dintre toate copertele pe care le-am văzut vreodată!!! E uimitoare şi te duce cu gândul la iubire, linişte şi... o viaţă mai bună.

La baza cărţii stau două poveşti a doi tineri diferiţi, dar care urmăresc un scop precis: să facă din viaţă ceva pe gustul lor. M-am amuzat copios când am citit prima poveste, a Mathildei Salmon şi cea de-a două a fost, după părerea mea, mai bună decât cea a Mathildei.

Prima parte o are în centru pe Mathilde Salmon, o tânără de 24 de ani, studentă, care iubeşte nopţile petrecute în cluburi şi alcoolul. Pe lângă studii, ea mai lucrează şi la compania cumnatului ei specializată în IT. Mathildei nu prea îi convine că trebuie să muncească, dar salariul, pe care mai apoi îl cheltuie pe haine, nopţi albe şi alcool, o face întotdeauna să se ducă de câteva ori pe săptămână la lucru.

Eu am văzut în Mathilde o fată veselă, colorată, care inspiră creativitate şi distracţie.
  Pentru că banii pe care-i câştigă se duc foarte repede pe dorinţele ei, nu-şi permite să locuiască într-o casă sau apartament mare, aşadar locuieşte cu încă două fete, surori gemene, Pauline şi Julie. Nu prea le suportă, însă un acoperiş deasupra capului are mai multă prioritate. Ce-i drept, nici gemenele nu prea o suportă pe ea; într-un final se înţeleg. Doar se înţeleg.

Apartamentul lor are nevoie de o mică renovare, pentru că, cu trecerea timpului, totul s-a degradat şi tinerele vor schimbări, astfel fiecare fată contribuie cu o sumă de bani. Gemenele vor pleca la părinţii lor şi banii surorilor ajung într-un plic pe care-l primeşte Mathilde, într-o cafenea, de la una dintre surori. Tânără şi cu capul în nori, Mathilde Salmon uită geanta în cafenea. Degeaba se mai întoarce să o ia, deoarece nu mai era. Pur şi simplu. Nu mai era! Nervoasă şi stresată, Mathilde parcă scoate flăcări pe nas.

Până la urmă un domn îi dă o întâlnire în aceaşi cafenea şi îi înapoiază geanta cu tot cu banii fetelor. Uşor-uşor şi pagină cu pagină, între cei doi se leagă o strânsă prietenie şi mai apoi iubire. Vă las pe voi să vedeţi dacă chiar era iubire şi cum se termină această iubire, bineînţeles, dacă se termină :P

În cealaltă parte a cărţii, în centrul atenţiei se află Yann, un băiat tânăr, în floarea vârstei, să zic aşa, care nu prea-i plăcea ce făcea, asemeni Mathildei.

Duce o viaţă plictisitoare şi mai mereu face gesturi copilăreşti.

Viaţa simplă pe care o duce se schimbă într-o noapte când este invitat de vecinii lui, care stau cu două etaje deasupra lui, la cină. Încă din prima pune ochii pe femeia care îi era soţie lui Isaac, vecinul, şi mamă a două fetiţe adorabile. Bărbatul observă acest aspect şi multe altele şi îi povesteşte despre un cuplu frumos, care producea vinul din care chiar atunci băuseră un pahar. Povestea îl impresionează şi îi pătrunde în suflet lui Yann. Peste câteva ore pleacă în căutarea familei despre care a vorbit cu Isaac şi, de asemenea, pleacă în căutarea unei vieţi mai bune.

În viziunea mea...

Anna Gavalda a reuşit să scrie o carte drăguţă. O carte care pune în faţa cititorului două poveşti bune şi îi arată că niciodată nu e prea târziu să învăţăm să descuiem, cu cheia potrivită, uşa destinului nostru.

Mulţumesc mult, Libris pentru această carte. Dacă v-am convins o puteţi comanda de aici şi vă învit cu drag să vizitaţi noul Libris, acum mai grozav şi atractiv! Pentru că lumea se schimbă...

Lecturi tihnite şi zile liniştite, dragilor!