Recenzie: "De ce fierbe copilul în mămăligă" - Aglaja Veteranyi

Categorie: Beletristică ;
Număr pagini: 176;
Editura: POLIROM.

Fructificind experienta personala a autoarei, romanul De ce fierbe copilul in mamaliga exploreaza, din perspectiva naivitatii infantile, tumultuoasa lume a circului, orbitoare in aparenta, dar pindita permanent de tragism si de spectrul mortii. Din carte nu lipsesc observatiile de mare acuitate cu privire la realitatile sociale si politice din Romania ultimelor decenii comuniste.

Aglaja Veteranyi (n. 17 mai 1962, București — d. 3 februarie 2002, Zürich) este o scriitoare de origine română, născută într-o familie de artiști de circ. A cutreierat cu trupa nenumărate țări și s-a stabilit, în cele din urmă, în Elveția.

A publicat numeroase poezii în reviste literare și antologii din mai multe țări. În 1999 îi apare volumul de versuri Daruri - un dans al morții, precum și romanul Warum das Kind in der Polenta kocht (De ce fierbe copilul în mămăligă), tradus în mai multe limbi de circulație, inclusiv în română de poeta și prozatoarea Nora Iuga. A fost pus în scenă la Teatrul Neumarkt din Zürich, în regia lui Katka Schroth și distins cu premiul pentru Cea mai bună carte a anului (Zürich, 1999), Premiul pentru literatură (Berlin, 2000), Premiul Chamisso (München, 2000).

Cartea „De ce fierbe copilul în mămăligă” este foarte, foarte interesantă şi mă bucur enorm că am ajuns la ea. Acum câteva zile m-am gândit că ar fi ok pentru mine să citesc ceva mai subţirel şi ceva mai uşor. Alegând cărticica „De ce fierbe copilul în mămăligă am ochit doar primul punct de mai sus – ceva mai subţirel. La cel de-al doilea punct, am dat-o complet în bară, deoarece în spatele rândurilor scrise de autoarea Aglaja Veteranyi stau ascunse zeci, poate chiar sute de sentimente, emoţii şi trăiri. Acest aspect m-am făcut să cuget mai mult pe anumite propoziţii, fraze sau paragrafe. Pur şi simplu le citeam de câteva ori, pentru a înţelege cât mai bine ceea ce scriitoarea a dorit să spună în acea propoziţie, frază sau paragraf.

„De ce fierbe copilul în  mămăligă” se citeşte foarte uşor, pe unele pagini fiind scrise maxim 10 cuvinte. Această carte este perfectă când vreţi să citiţi ceva simplu, pe care să o puteţi termina rapid, în câteva ore. Este „o carte de metrou”. Este o carte perfectă pentru cei grăbiţi şi ocupaţi.

Sunt multe întrebări pe care naratoarea-personaj ( sau naratorul subiectiv) şi le pune, spre exemplu:
     -         „Oare Dumnezeu vorbeşte în limbi străine?”;

-         „Dacă am fi acasă, totul ar mirosi ca în străinătate”;
-         „Cum miroase Dumnezeu?”;
-         „De ce tata nu e tata?”.

Întrebări la care nici măcar un om matur nu ar avea un răspuns să îi ofere naratoarei, sau poate doar Dumnezeu?

Naratoarea-personaj este o fată mică care începe să îţi noteze gândurile şi sentimentele ce o cuprind în situaţii dificile. Practic, această carte este ca un jurnal pentru personaj. Un jurnal în care îşi notează tot ceea ce vrea, ştiind că nimeni nu are să o critice sau să o certe pentru rândurile aşternute pe hârtie. Ştie, de asemenea, că va găsi consolare dacă îţi va nota tot ce crede, jurnalul fiind un fel de prieten pentru ea.

În mare, cartea spune povestea Aglajei Veteranyi, dar nu în totalitate. Autoarea a fost sinceră şi a spus într-un interviu că povestea reală a vieţii ei s-a împletit cu ficţiunea.
 Personajul principal trăieşte într-o familie săracă şi destul de rece. De cele mai multe ori, fata se simte neglijată de părinţii ei, în special de tatăl ei, care o laudă mai mult pe sora cea mare şi de fiecare dată îi ia partea.

„ ORICUM, TATA N-O VREA DECÎT PE SORA MEA.”

„ DE CE TATA NU E TATA?”

Familia fetei lucrează la circ şi cu greu îşi câştigă existenţa. Mama fetei, este atârnată de păr pentru a face câteva figuri. Nu-mi imaginez cât de rău trebuie să te doar capul după ce faci asta. Naratoarea descrie în detaliu cum mama îşi pregăteşte „părul de oţel” pentru reprezentaţii şi, de asemenea, spune şi ce trebuie să facă ea pentru a o ajuta la această operaţiune.

Nu vreau să divulg mai mult, dar vă zic: ESTE O CARTE DUREROASĂ! ESTE O CARTE CARE TE PUNE PE GÂNDURI! ESTE O CARTE CARE ÎŢI RIDICĂ ÎNTREBĂRI! ESTE O CARTE DURĂ!

Pornind de la o simplă imagine, naratoarea explică prin ce stări trece şi cât de îngrozitor este să îţi vezi mama atârnată de păr, la fiecare reprezentaţie, şi să trăieşti cu frica că oricând poate pica. Titlul cărţii să nu vă descurajeze, vă las pe voi să aflaţi ce legătură are cu povestea cărţii.

„De ce fierbe copilul în mămăligă” a fost oferită de LIBRIS.RO pentru recenzie. Mulţumesc mult!

Lecturi plăcute, dragilor şi mult succes la teze (prietenii ştiu de ce ;) ) !