miercuri, 30 august 2017

Recenzie: "Băiatul miliardar" de David Edward Walliams

Continuând tradiţia de mare povestitor a lui Roald Dahl, David Walliams creează o poveste amuzantă, captivantă şi provocatoare despre cele mai valoroase lucruri din viaţă.
Faceţi cunoştinţă cu Joe Bostan, cel mai bogat băiat de 12 ani din lume! Joe are tot ce şi-ar putea dori vreodată un copil: toate jocurile video din lume, propria maşină de curse, un câine-robot din Japonia şi chiar un cinematograf 3D IMAX în pivniţă.
Dar toate acestea nu reuşesc să compenseze ceea ce-i lipseşte cu adevărat lui Joe: un prieten...

De la o vreme, introduc în lista scurtă de lecturi cărţi care fac parte din literatura pentru copii şi mă simt excelent citindu-le. Nu numai că mă relaxează şi mă fac să zâmbesc, dar mă şi "rup" de toate grijile zilnice.

Pentru că m-am apucat destul de târziu de citit, din păcate, nu prea am citit cărţi pentru copii, aşa că încerc să recuperez acum. :D Când m-am apucat de citit în serie (carte după carte) am început cu romanele clasice, spre exemplu "Singur pe lume" de Hector Malot şi am continuat să citesc astfel de cărţi, literatura pentru copii fiind dată la o parte de mine.

"Băiatul miliardar" n-a fost pe gustul meu, dar recunosc că m-am amuzat copios citindu-o, uneori râzând zgomotos de unele propoziţii. Nu ştiu de ce nu a fost pe placul meu, dar poate că sunt prea mare pentru cărţile de acest gen. Refuz să cred asta şi dau vina pe simplitatea romanului.

"Băiatul miliardar" spune povestea lui Joe Bostan, un băiat grăsuţ, dar putred de bogat. Acesta are tot ce îşi poate dori un copil de vârsta lui (12 ani): de la 500 de perechi de adidaşi Nike, un montagne russe în grădină, o masă de biliard, până la un crocodil, un rechin, un cinematograf 3D IMAX şi 100.000 de lire pe săptămână, bani de buzunar. Orice îşi doreşte tânărul Joe, în câteva secunde dorinţa îi este îndeplinită, tatăl acceptând fără reţinere să cumpere ce vrea băiatul lui răsfăţat. Probabil şi pentru că este singurul lui fiu.

Tatăl lui Joe Bostan s-a îmbogăţit vânzând hârtie igienică diferită - pe o parte fiind umedă şi pe cealaltă uscată. Ideea aceasta genială i-a adus o grămadă de bani, trăind într-o casă luxoasă şi având câteva zeci de alte proprietăţi răspândite prin lume.

Joe învaţă la cea mai bună şcoală, poartă cele mai scumpe haine, mănâncă cele mai bune şi rafinate preparate şi e un fiu răsfăţat. Ce îşi poate dori mai mult la vârsta de 12 ani, când nimeni nu te pune să faci nimic, nimeni nu te roagă să duci aia sau să sortezi aia, să-ţi faci curat în cameră şi lucruri de acest fel? Nimeni. Toţi copiii vor fi mulţumiţi. Sau poate nu?

Joe îşi dă seama că, deşi are tot ce vrea, n-are un prieten. Un prieten adevărat. Un prieten care să se joace cu el. Un prieten care să-l încurajeze şi să-i ţină partea când se află în situaţii dificile. Pentru că la şcoala de elită unde învaţă copiii râd de el din cauza afacerii tatălui său, Joe Bostan se duce să înveţe la o şcoală normală, de cartier, unde nimeni n-o să mai râdă de el, pentru că niciun copil nu va mai avea idee cum s-a îmbogăţit tatăl său.

Aici, la şcoala de cartier, întâlneşte un băiat la fel ca el: gras, dar prietenos. Se cunosc şi îşi promit să rămână cei mai buni prieteni. Pe noul lui prieten îl cheamă Bob şi vine dintr-o familie săracă. Doi puşti, porecliţi "Râmătorii", nu încetează să-l lase în pace pe Bob, aşa că Joe îi plăteşte să nu-l mai facă pe Bob să se simtă prost. Uşor-uşor, ceilalţi colegi ai lui Joe află cât de bogat este şi viaţa lui devine din nou urâtă, însă avâdu-l pe Bob alături, lucrurile parcă nu-s aşa de rele. Aflând că Joe i-a plătit pe "Râmători" să nu mai râdă de el, Bob rupe prietenia cu Joe. Oare ce vor face acum Joe şi Bob? Cum se va termina romanul?

David Edward Walliams s-a născut la Merton, o suburbie a Londrei, în august 1971. Este actor, umorist, prezentator de emisiuni de televiziune și autor de cărţi pentru copii. A studiat la Reigate Grammar School și la Universitatea din Bristol și a fost membru al National Youth Theatre, unde l-a întâlnit pe Matt Lucas, alături de care a scris și a interpretat celebrul show de radio și televiziune Little Britain.

În 2008 și 2009, publică primele sale cărţi pentru copii, ilustrate de Quentin Blake, The Boy in the Dress și Mr. Stink. Pentru următoarele romane, Billionaire Boy (Băiatul miliardar) și Gangsta Granny (în curs de apariţie la Editura Arthur), a colaborat cu reputatul ilustrator Tony Ross. Romanul Ratburger, apărut în 2012, a fost declarat cartea anului de către National Book Awards.

"Băiatul miliardar", de David Edward Walliams, a fost un roman uşor şi amuzant, pe care l-am citit într-o singură zi, fiind plin de ilustraţii, iar scrisul destul de mare. Pentru copii este o carte mult mai mult decât perfectă, însă adulţilor nu cred că o pot recomanda. Lecturi plăcute în continuare!

Cartea o găsiţi pe site-ul celor de la Târgul Cărţii la un preţ mult mai mult decât tentant. De asemenea, găsiţi o gamă variată de cărţi noi şi vechi pe târgulcărţii.ro. Recomand cu drag această librărie şi anticariat, pentru că alături de preţurile mici, prezintă seriozitate şi încredere. Spor la cumpărături şi lecturi plăcute, dragilor!

Editura: Arthur;
Titlu original: Billionaire Boy;
Număr de pagini: 184;