sâmbătă, 26 august 2017

Recenzie: "Lumea văzută de Bob" de James Bowen

În Lumea văzută de Bob, James Bowen continua povestea aventurilor sale alături de motanul Bob pe străzile Londrei. Fie că e vînzător al revistei The Big Issue, fie că se întoarce la vechea sa îndeletnicire, aceea de cîntăreț ambulant în Covent Garden, James este însoțit pretutindeni de motanul roșcat, care nu doar îl ajută să își refacă viața, ci îl și salvează – la propriu – din situații periculoase. Încetul cu încetul, omul și motanul din stația de metrou Angel și din Covent Garden devin un fel de
celebrități locale, apar în ziare, se întîlnesc cu primarul Londrei sau cu Paul McCartney, dar viața lor rămîne în continuare grea, apăsătoare și plină de riscuri. Legatura strînsă dintre cei doi, toanele și temerile fiecăruia dintre ei, primejdiile prin care trec, dar și turnura radicală pe care o ia destinul lor după întîlnirea cu o agentă literară sînt relatate cînd cu duioșie, cînd cu un umor cuceritor, iar istoria acestei prietenii a devenit o sursă de inspirație pentru nenumărați cititori din întreaga lume.

În aprilie (anul acesta) am împrumutat de la fratele meu romanul: "Un motan pe nume Bob", pentru că tot o lăuda el şi m-a făcut curios în legătură cu subiectul cărţii. Pisicile sunt (după căţei) animalele mele preferate de companie, fiind simpatice şi jucăuşe. Nu se plictisesc niciodată de joacă şi nu te ceartă sau critică când faci ceva greşit, aşa că sunt prietenii perfecţi.

"Un motan pe nume Bob" m-a impresionat foarte, foarte mult şi am notat-o pe goodreads cu 5 steluţe. Despre continuarea romanului bestseller internaţional "Un motan pe nume Bob" am auzit ceva mai târziu şi abia acum am pus mâna pe ea şi am citit-o. Simplă şi amuzantă, dar perfectă pentru o după-amiază când vrei să te relaxezi şi vrei să citeşti ceva bun, "Lumea văzută de Bob" m-a făcut să râd cu lacrimi şi să mă simt excelent în compania motanului Bob şi a lui James.

În 248 de pagini, autorul James Bowen continuă să împărtăşască cu noi, cititorii, evenimentele cele mai dragi şi speciale în care protagonistul este celebrul motan Bob, ori el.

Romanul se deschide cu gândurile lui James, fost dependent de droguri (care se lăsase de acest rău cu ajutorul unei fundaţii), asupra faptului că o luase pe drumul cel bun şi-l părăsise pe cel rău. Niciodată nu e târziu să te schimbi, acest lucru l-a constatat şi James, luptându-se din greu să scape de dependenţa de droguri. Prieten de nădejde şi ambiţie pentru James, motanul  Bob l-a ajutat enorm de mult pe stăpânul său, mai ales să treacă mai uşor peste crizele în care simţea nevoia să-şi injecteze narcotice. De asemenea, Bob l-a învăţat pe James să privească cu alţi ochi societatea de astăzi, făcându-l să vadă bucuria şi nu doar tristeţea, făcându-l să vadă strădania şi nu doar prefăcătoria şi alte lucruri.

Alături de Bob, James trece prin zeci de întâmplări nostime, în timp ce vinde revista "The Big Issue", revistă care este încredinţată oamenilor săraci, care nu lucrează nicăieri şi vor să facă un ban cinstit, la intrarea în staţia de metrou Angel. La muncă, James merge împreună cu motanul Bob, iar lumea este atrasă de frumuseţea motanului, cumpărând din ce în ce mai multe exemplare de la James. Zi de zi, oamenii îi oferă chiar şi cadouri motanului drăguţ, făcând poze cu el şi admirând mândreţea motanului.

Munca pe stradă este grea şi dură, James şi Bob trecând prin momente critice şi prin scandaluri provocate de oamenii invidioşi, dar nu-şi pierd încrederea că mai există şi persoane cu un suflet mare, curat şi frumos. Temperaturile scăzute şi zilele ploioase sunt alte două aspecte care fac din munca pe stradă o adevărată provocare, o adevărată aventură. Din fericire, James ştie să gestioneze bine şi să rezolve situaţiile dificile cu calm, chiar dacă oamenii rămân tot cu opiniile lor greşite.

Pentru că devine din ce în ce mai celebru, Bob împreună cu stăpânul său apar în mai multe ziare, reviste, interviuri şi filmuleţe postate pe Youtube. O lumea întreagă află de existenţa motanului care a fermecat sute de oameni, lui James propunându-i-se să scrie o carte despre viaţa sa alături de Bob. Bineînţeles, James acceptă şi de cum este publicat, romanul ajunge rapid în lista de bestsellere din Londra, apoi în listele de bestsellere internaţionale. James nu mai este nevoit să stea ore întregi în frig, câştigând destui bani, cât să ducă un trai mai bun şi mai ok, împreună cu Bob, din vânzarea cărţii lui.

La lansarea cărţii sale, "Un motan pe nume Bob", participă peste 300 de persoane, cele 200 de exemplare din cartea lui James Bowen, prezente în librărie, fiind epuizate în mai puţin de 30 de minute. James este impresionat şi se bucură când vede atâta lume interesată de povestea vieţii lui.

În 2016, romanul "Un motan pe nume Bob" a fost ecranizat, printre actori numărându-se: Luke Treadaway, Ruta Gedmintas şi Joanne Froggatt.

James Bowen s-a născut în 1979, în Surrey, iar în prezent trăieşte în Londra, unde face street performing. În copilărie, după divorţul părinţilor, se mută pentru mai mulţi ani în Australia. Revine în Marea Britanie în 1997, însă curând ajunge să trăiască pe străzi. În încercarea de a se desprinde de realitatea debusolantă, devine dependent de heroina. Va intra apoi, în 2007, într-un program guvernamental de ajutorare a dependenţilor de droguri. În aceeaşi perioadă, în adăpostul în care locuia găseşte un motan, pe care îl botează Bob, după un personaj din filmul Twin Peaks. Cei doi rămân împreună şi, treptat, vor deveni cunoscuţi de călătorii autobuzului 73, apoi de întreaga Londra, prin filmuleţe postate pe YouTube. Între timp, James a renunţat la programul ce-l ajuta să scape de dependenţa de heroină şi spune că tot ce i s-a întâmplat bun în viaţă i se datorează motanului Bob, prietenul său.

"Lumea văzută de Bob" a fost un roman bun, de inimă, care se citeşte pe nerăsuflate, cititorul fiind uimit de povestea lui James şi a lui Bob. Mie mi-a plăcut şi l-am notat cu 4 din 5 steluţe pe goodreads. Vi-l recomand cu drag şi vă urez lecturi excelente în continuare!

Mulţumesc mult, Libris, pentru exemplarul oferit. :)

Editura: Polirom;
Titlu original: The World According to Bob;