duminică, 20 august 2017

Recenzie: "Miraculoasa călătorie a lui Edward Tulane" de Kate DiCamillo

Odată, într-o casă de pe strada Egipt, trăia un iepure de porţelan pe nume Edward Tulane.
Iepurele era foarte mulţumit cu viața pe care o ducea şi pe bună dreptate: stăpâna lui, Abilene, se purta cu el cu cea mai mare grijă şi-l iubea nespus.
Dar, într-o bună zi, iepurele s-a pierdut.
Kate DiCamillo ne poartă într-o călătorie extraordinară, din adâncul oceanului până în plasa unui pescar, din vârful unei grămezi de gunoi până în tabăra unor vagabonzi, de la căpătâiul unui copil suferind până pe străzile aglomerate din Memphis. Şi așa, de-a lungul întregii călătorii, devenim martorii unui adevărat miracol: până şi o inimă dintre cele care se pot sparge foarte uşor poate învăţa să iubească, să piardă şi apoi să iubească din nou.

Kate DiCamillo s­-a născut la 25 martie 1964, în Philadelphia, Pennsylvania. A copilărit în Florida, iar acum locuieşte în Minneapolis, Minnesota. De când era încă foarte tânără şi­-a dorit să devină scriitoare. A început prin a observa cu atenţie lumea din jurul ei, apoi a încercat s-­o pună în cuvinte. A devenit una dintre cele mai apreciate şi mai iubite scriitoare de cărţi pentru copii.

Printre cele mai cunoscute cărţi ale ei se numără Povestea lui Despereaux (distinsă cu Medalia Newbery), Because of Winn­Dixie (Newbery Honor), The Tiger Rising (care a ajuns în finala pentru National Book Award) şi poveştile din seria Mercy Watson.

"Ce poveste minunată! Şi ce ilustraţii!" Asta am exprimat când am dat şi ultima filă. Mi-a plăcut mult, mult acest roman scris de Kate DiCamillo şi m-am bucurat nespus când am văzut că au mai fost traduse şi alte cărţi scrise de ea, precum "Raymie Nightingale", "Flora şi Ulise. Aventuri iluminate" şi (de ce sunt cel mai încântat că a fost tradusă) "Povestea lui Despereaux".

Să vă zic cum m-am apucat să citesc această carte? Ei bine, săptămâna trecută n-am citit nimic. Nimic. Pur şi simplu n-am putut. Cel mai probabil am fost în reading slump, acea perioadă tristă în care un cititor nu mai poate citi nimic, pentru că nu se poate concentra la ce se întâmplă în cartea pe care o citeşte. Ce bine îmi pare că, cu ajutorul cărţii "Miraculoasa călătorie a lui Edward Tulane", am ieşit din această perioadă urâtă şi acum mă pot reapuca de citit în serie, aşa cum îmi place, carte după carte. Sâmbătă am pus mâna pe această carte şi timp de două ore n-am mai putut să-mi ridic ochii din ea. Eram fascinat de povestea lui Edward şi voiam neapărat să ajung cât mai repede la final. Şi ce final!

Ilustraţiile au fost superbe, am să ataşez câteva mai jos, pentru ca şi voi să vedeţi cât de minunate şi bine realizate sunt, cu măiestrie...

Vă întrebaţi cum i-a venit ideea autoarei de a scrie acest roman? Răspunsul este chiar aici:

„Într-un an, de Crăciun, am primit în dar un iepure de jucărie frumos îmbrăcat. Câteva zile mai târziu am visat că iepurele zăcea cu faţa în jos pe fundul oceanului, pierdut, dorindu­-şi să fie găsit. Pe când spuneam această poveste, am fost şi eu pierdută multă vreme. Şi apoi, în sfârşit, ca Edward, am fost găsită.“

Romanul îl are în centru pe Edward Tulane, un iepure de jucărie, diferit faţă de ceilalţi. Este aproape complet din porţelan, doar urechile şi coada fiind făcute din păr natural de iepure, iar articulaţiile făcute din sârmă, pentru a îi oferi felexibilitate iepurelui. Este elegant şi are chiar o colecţie de haine şi de pălării personală. Stăpâna lui este Abilene, o fată drăguţă care-l iubeşte nespus de mult pe iepuraş, dormind cu el, mergând la masă împreună cu el, aşezându-l pe un scaun al lui etc.

Într-o zi, iepuraşul Edward pleacă spre Londra, cu un vapor, alături de familia Tulane. La bordul vasului se aflau şi doi copii mai năzdrăvani, care-l înşfacă pe Edward şi-l aruncă peste bord. Scufundându-se, Edward va zăcea multe zile în apă. Dar, într-o altă zi, o furtună puternică se porneşte în adâncul oceanului şi Edward este tras în sus, ajungând în plasa unui pescar. Pescarul îl aduce acasă la el şi-l botează Susanna, îmbrăcându-l în haine de fetiţă.

Lolly, fata pescarului ajunge acasă şi-l aruncă pe Edward la gunoi, mai apoi iepuraşul poposeşte zeci de zile îngropat în gunoaie, la groapa de gunoi. Aici, un vagabond îl ia cu el şi călătoreşte cu iepuraşul în multe locuri, dar, la un moment dat, cineva îi desparte. Şi iepuraşul suferă, pentru că pierde din ce în ce mai multe persoane pe care le iubea şi alături de ele aflase ce înseamnă dragostea adevărată.

Zilele trec, iar iepurele Edward Tulane este trist şi-şi pierde speranţa că o va regăsi pe Abilene, dar oare o va regăsi? Cum, unde şi ce-i va spune fetiţa dacă-l va revedea? Răspunsurile sunt în carte.

"Miraculoasa călătorie a lui Edward Tulane" a fost un roman excelent, ilustrat minunat şi cu o poveste impresionantă. Vi-l recomand cu drag şi vă urez un sfârşit de vară aşa cum vi-l doriţi!

Editura: Arthur;
Data apariţei: decembrie 2013;