duminică, 3 septembrie 2017

Recenzie: "Din nou în Provence" de Peter Mayle

După "Un an în Provence", o nouă relatare, la fel de amuzantă, urmărind în continuare aventurile autorului devenit între timp un adevărat localnic, instalat comod, cu nevasta şi căţei, în casa de piatră de la poalele munţilor dintre Avignon şi Aix. Din nou în Provence îl găseşte încercând să treacă prin vama britanică o valiza plină cu trufe, urmărind îndeaproape un personaj a cărui ambiţie este să facă broaştele să cânte imnul Franţei şi multe altele.

"Din nou în Provence", continuarea romanului bestseller "Un an în Provence", a fost o lectură uşoară şi plăcută. Faţă de romanul "Un an în Provence" această carte este mult mai slabă, pentru că acţiunea este inexistentă. Doar câteva întâlniri dintre scriitorul Peter Mayle şi locuitorii din Provence reuşesc, cu greu, să menţină cititorul interesat de subiectul cărţii.

Atunci când mă gândesc la Provence îmi vin în minte: câmpurile de lavandă, fructele proaspete, mâncarea gustoasă şi brânzeturile specifice francezilor. M-aş fi aşteptat ca naratorul să descrie câmpurile de lavandă, să facă drumeţii, să viziteze atracţiile din Provence, dar totul se limitează la mâncare. Mâncare, mâncare, mâncare.

"Un an în Provence" este un roman format din 12 capitole, intitulate cu numele celor 12 luni ale anului, scriitorul povestind cum i-a venit ideea de a călători în Provence, cum a reuşit să-şi construiască o casă în Provence şi cum s-a descurcat cu ceilalţi locuitori ai zonei. Mi-a plăcut enorm de mult acest roman, care nu m-a plictisit o secundă, ci m-a ţinut în mrejele lui până ce am dat şi ultima pagină, dorindu-mi să nu se termine.

"Din nou în Provence" continuă să prezinte întâmplările, evenimentele şi vizitele lui Peter Mayle în minunatul ţinut al lavandei. Romanul se deschide cu capitolul "O afacere cu trufe", în care Peter este sunat de un prieten de-al lui din Londra, pe nume Frank. Acesta vrea să cumpere două kilograme de trufe, pe care Peter i le livrează la Londra personal. O altă întâmplare, de data aceasta una hazlie, îl surprinde pe Peter Mayle în căutarea broaştelor cântătoare, de care auzise într-un bar. M-am distrat copios citind despre cântecul broaştelor râioase.

Soţia scriitorului, o persoană care iubeşte câinii, aduce la casa din Provence un căţel pe care-l botează amândoi "Boy". Familia Mayle mai avea doi câini, dar pentru că este o persoană miloasă soţia lui îl convinge pe Peter să accepte câinele în viaţa lor.

Zilele trec, iar celebrul autor Peter, în timp ce săpa nişte gropi pentru trandafiri, dă peste un bănuţ cu chipul lui Napoleon pe el şi astfel ajunge să sape aproape toată curtea în căutare de bani.

Viaţa în Provence este tare tihnită, dar când ai o grămadă de prieteni care sunt dornici să te viziteze, viaţa calmă şi liniştită se transformă într-una plină şi obositoare, stresantă. Odată, Peter s-a pomenit cu câţiva fani de-ai lui în casă, stând pe canapea şi discutând liniştiţi, nepăsându-le că au intrat prin efracţie, fără ca nimeni să-i invite înăuntru. Văzând că au intrat fără permisia lui, Peter îi dă afară, însă uneori când este strigat în stradă de cititorii care au trecut întâmplător prin Luberon, oprindu-se în faţa casei lui Peter pentru a-l saluta sau pentru un autograf, Mayle deschide cu plăcere uşa casei şi-i invită pe cititori la un pahar de vin.

Departe de aglomerata Londră, Peter Mayle şi soţia sa duc o frumoasă viaţă la ţară, bucurându-se de fiecare zi nouă şi de lucrurile mărunte, care chiar aduc fericirea în casa oamenilor. Învăţând cât de cât franceza, scriitorul britanic se integrează perfect în rândul localnicilor şi trăieşte viaţa din plin.

Peter Mayle (n. 1939) a lucrat în publicitate până în 1975, când şi-a abandonat biroul de pe Madison Avenue şi a început să scrie. La început cărţi pentru copii, apoi romane comice pentru publicul larg. Stabilirea în Franţa i-a fost de folos, fiindcă acolo Mayle a găsit materia primă de care avea nevoie. El a trecut acea materie prin filtrul comic şi a produs o serie de romane care au încântat milioane de cititori. Sunt cărţi străbătute de o ironie tandră faţă de ţara de adopţie, dar lipsite de agresivitate şi sarcasm. În prezent, opera lui Mayle este tradusă în peste douăzeci de limbi, iar autorul publică frecvent articole în Sunday Times, Financial Times, Independent, GQ şi Esquire.

Printre romanele sale se numără Hotel Pastis, Chasing Cezanne, A Good Year sau Anything Considered. Peter Mayle a mai scris un ciclu de cărţi non-fiction despre Provence, precum şi o carte despre obiceiurile culinare ale locuitorilor din acea regiune.

Cu toate că "Din nou în Provence" nu m-a impresionat aşa de tare ca primul volum, nu este o carte de ratat pentru cei care vor să afle mai multe despre tradiţiile şi obiceiurile provensalilor. Recomand cu încredere această carte celor care sunt uimiţi (la fel ca mine) de frumuseţea zonei din sudul Franţei.

Editura: RAO;
Titlu original: Toujours Provence;
Număr de pagini: 192;