Recenzie: "Oamenii fericiţi citesc şi beau cafea" de Agnès Martin-Lugand

A plecat din Paris să se uite pe sine. Dragostea pe care o va întâlni va schimba totul.
Povestea lui Diane începe în mod brutal cu moartea soțului și a fetiței sale, eveniment care o aruncă în cea mai cumplită depresie. Totul se oprește în loc, în afară de inima ei, care continuă să bată. Cu încăpățânare. Dureros. Zadarnic.
Când cel mai bun prieten și asociat în mica afacere cu o cafenea literară la Paris, Felix, îi propune o călătorie ca început pentru o nouă viață, Diane alege să îndeplinească o mai veche dorință a fostului ei soț și se refugiază departe de lume, într-o mică așezare din Irlanda.
O întâlnire neașteptată cu un bărbat taciturn o face pe Diane să vadă din nou lumea cu încredere și cu forță regăsită.

"Oamenii fericiţi citesc şi beau cafea" este un roman care mi-a atras atenţia încă de la apariţie. Abia acum am reuşit să pun mâna pe el şi să-l citesc. Titlul cărţii este unul atractiv şi bine ales, care te face să citeşti cartea fără să mai stai pe gânduri, care te "împinge" de la spate. Pe mine titlul interesant m-a convins că merită să-i dau o şansă romanului acestuia. Cărţi şi cafea sau cărţi şi ceai, ce combinaţii perfecte!

Pe Goodreads am citit şi păreri pozitive despre această carte, dar şi păreri negative, cititorii nerezonând cu modul de scriere al autoarei sau cu acţiunea propriu-zisă. Eu nu le-am luat în seama, ci m-am aşezat comod în fotoliul meu pentru citit, alături de o cană mare de ceai cu mure şi afine şi am început să lecturez romanul. Pagină cu pagină, povestea a început să curgă frumos, începutul fiind unul reuşit. Pe la mijloc a fost ok. În apropiere de final a fost plictisitoare, însă finalul, destul de simplu, mi-a plăcut.

Povestea cărţii o are în centru pe Diane, o tânără care are în Paris o cafenea literară. De curând, soţul şi fiica ei s-au stins într-un accident tragic de maşină şi din ziua aceea, Diane a neglijat cafeneaua, neglijându-se chiar şi pe sine.
 Pentru a o scoate din atmosfera tristă, Felix, asociatul Dianei, îi propune acesteia să meargă într-un vacanţă, pentru a se linişti, relaxa şi pentru a reveni cea care a fost cândva.

Diane alege Irlanda, mai precis zona numită: "Mulranny". De cum ajunge, este întâmpinată cu bucurie de localnici, dar unul singur nu o suportă şi anume un bărbat pe nume Edward. La rândul ei, nici Diane nu-l suportă şi de fiecare dată când îl vede pe stradă, ea încearcă să-l evite. Până într-un moment în care Diane se apropie mult mai mult decât ar trebui de Edward şi acesta de ea, ura transformându-se în prietenie şi mai apoi într-o puerilă dragoste. Pe când se afla în casa lui Edward, Diane află că Edward are o soţie şi imediat rupe orice legătură cu el, considerându-se minţită şi trădată. Ce va face acum Diane? Va părăsi Irlanda? Oare va mai exista vreodată o relaţie de iubire între Diane şi Edward?

Ce mi-a plăcut:
- titlul inspirat;
- modul de scriere al autoarei;
- dorinţa lui Diane de a depăşi un eveniment greu din viaţa ei.

Ce nu mi-a plăcut:
- acţiunea romanului;
- anumite decizii adoptate de Diane, personajul principal;
- unele pasaje care nu îşi aveau rostul, scrise, probabil, pentru a ocupa paginile.

"Oamenii fericiţi şi beau cafea" este o carte pentru cei care iubesc romanele simple, fără esenţă, romanele care să îi binedispună şi să le ţină o companie plăcută timp de câteva ore. Vreau să citesc continuarea acestei cărţi, datorită titlului, bineînţeles!

După ce a profesat ca psiholog timp de șase ani, Agnès Martin-Lugand s-a dedicat scrisului, publicându-și primul roman, Oamenii fericiți citesc și beau cafea în regim propriu, pe platforma Kindle Amazon, în decembrie 2012. Remarcată rapid de bloggerii atenți la mediul literar virtual, a trezit interesul Editurii Michel Lafon, care i-a propus debutul în lumea editorială tradițională. Odată ce romanul său a apărut în catalogul Michel Lafon și s-a vândut numai în Franța în peste 300 000 de exemplare, a fost asigurată și traducerea lui în mai multe limbi europene, printre care spaniolă, italiană, poloneză și turcă. Drepturile de ecranizare au fost achiziționate de producătorul american Harvey Weinstein. Continuarea romanului, Viața e ușoară, nu-ți face griji, este în curs de apariție la Editura Trei.

Mulţumesc mult, Libris, pentru exemplarul oferit. :)

Autor: Agnès Martin-Lugand;
Editura: TREI;