Recenzie: “Albastrul dintre cer şi ape” de Susan Abulhawa

Editura: Polirom;
Număr pagini: 304;
An apariție: 2016.

În micul sat palestinian Beit Daras, toată lumea le cunoaşte pe femeile din familia Baraka: pe îndrăzneaţa Nazmiyeh, pe surioara ei clarvăzătoare, Mariam, precum şi pe mama lor, Um Mamdouh, cea posedată de djinni înspăimîntători. Atunci cînd familia este silită de nou-înfiinţatul stat Israel să-şi părăsească străvechiul cămin, doar Nazmiyeh şi fratele ei supravieţuiesc călătoriei pînă în Gaza. Ducîndu-şi cu greu traiul într-o tabără de refugiaţi, Nazmiyeh, capul familiei, reuşeşte să treacă peste greutăţi. Ea se va îngriji de soarta micii comunităţi de surori, fiice şi nepoate, în timp ce fratele ei emigrează în America, unde rămîne pînă la moarte. Va lăsa în urmă doar o nepoată, Nur cea cu „un ochi normal şi unul colorat”, care tînjeşte să-şi caute originile în Gaza. Susan Abulhawa explorează în această saga de familie consecinţele unei politici brutale de evacuare în masă de-a lungul mai multor continente şi generaţii, urmărind totodată poveştile unor femei curajoase care reuşesc, cu incredibile sacrificii, să insufle magie prezentului vitreg.

“Albastrul dintre cer şi ape” este o saga de familie interesantă, cu acţiune bogată şi cu personaje numeroase.

Până acum n-am mai citit nimic de Susan Abulhawa, “Albastrul dintre cer şi ape” fiind prima mea întâlnire cu această scriitoare. Nu a fost tocmai o întâlnire plăcută, dar cartea este perfectă pentru cei care vor să afle mai multe despre tradiţiile şi obiceiurile din Palestina. La editura Polirom a mai apărut şi “Dimineţi în Jenin”, în anul 2017.
De ce nu m-a impresionat acest roman? Pentru că acţiunea mi s-a părut greu de urmărit, iar numărul de personaje mult prea mare. Şi, cu toate că la începutul cărţii este un fel de arbore al personajelor, sub forma unei scheme, m-au enervat foarte tare scenele în care apăreau majoritatea personajelor, iar eu trebuia să dau la început să aflu ce loc ocupă fiecare dintre ele în roman.

Încă de la începutul romanului apare un aşa numit Khaled, care este iniţial un prieten imaginar al unui personaj, apoi el devine real. De asemenea, pe parcursul romanului personajele au tot felul de viziuni asupra unor persoane care le veghează şi îndeamnă să facă ceva. O altă fată, pe nume Mariam s-a născut cu doi ochi de culori diferite şi cu aceşti ochi poate observa sau simţi ce sentimente îl încearcă pe omul cu care vorbeşte.

Peste câteva capitole, apare o altă fată pe nume Nur care are tot doi ochi de culori diferite. Magia prezentă în roman nu mi-a plăcut şi cartea mi s-a părut, în unele momente, fantasy.
Purtându-ne printr-o Palestină pustiită de război, Susan Albulhawa reprezintă ghidul nostru de călătorie prin această ţară misterioasă.

“Albastrul dintre cer şi ape” este o poveste despre supravieţuire şi dragoste. Dacă vă plac cărţile care vă "poartă" în călătorii prin ţări străine, atunci “Albastrul dintre cer şi ape” este un must-have.

Scriitoarea şi activista pentru drepturile omului Susan Abulhawa s-a născut în Palestina, în 1970. Este fondatoarea şi preşedinta asociaţiei Playgrounds for Palestine, o organizaţie dedicată protecţiei drepturilor copiilor palestinieni. A publicat proză scurtă în antologiile colective Shattered Illusions şi Searching Jenin, iar eseurile şi comentariile ei politice sînt cunoscute în întreaga lume. În 2010 a publicat Dimineţi în Jenin, roman inspirat de războiul israeliano-palestinian. Albastrul dintre cer şi ape (Polirom, 2016), bestseller în douăzeci de ţări, este cel de-al doilea roman al ei. În prezent, Susan Abulhawa are cetăţenie americană şi trăieşte împreună cu familia în Pennsylvania.