Recenzie: "Inima-i un vânător singuratic" de Carson McCullers

Editura: Polirom
Număr de pagini: 312
Traducător: Dorina Tulpan
An apariţie: 2013

Romanul Inima-i un vînător singuratic este construit în jurul lui John Singer, un surdomut care devine, paradoxal, confidentul ideal al mai multor personaje neobişnuite: un proprietar de cafenea însingurat, Biff Brannon, un medic de culoare prea cult pentru a izbuti să se facă înţeles de familia sa, Benedict Mady Copeland, un agitator socialist alcoolic şi pe jumătate dement, Jake Blount, şi o adolescentă săracă, Mick Kelly, care-şi află consolarea în muzică. Fiecare dintre personajele în mintea cărora pătrunde autoarea este în felul lui un inadaptat, chiar şi aparent normala Mick Kelly. Reuşind să surprinda izolarea individului, în jurul căreia gravitează întreaga condiţie umană, şi dovedind un simţ acut pentru tensiunile rasiale din sudul Statelor Unite, Carson McCullers ţese o poveste obsedantă, memorabilă, facând să răzbată vocile celor respinşi de societate, ale celor uitaţi, ale celor abuzaţi. Romanul a fost ecranizat în 1968, filmul avându-l ca protagonist pe Alan Arkin.

Romanul “Inima-i un vânător singuratic” este unul apăsător şi dureros, care te face să oftezi după ce dai ultima pagină. Fiind scris într-un stil ce curge lin ca apa unui râu de munte, acest roman te face să-ţi pui întrebări şi te trezeşte la realitate. Tema romanului este rasismul. O temă abordată şi de scriitoare din Alabama, Harper Lee, prin romanele sale “Să ucizi o pasăre cîntătoare” şi “Du-te şi pune un străjer”; prima mi-a plăcut foarte, foarte mult, dar a doua nu a fost aşa de reuşită. “Să ucizi o pasăre cîntătoare”, aşa cum afirma un prieten, este: “o lumina.”

Carson McCullers este o scriitoare americană şi o descoperire nouă pentru mine. Alături de “Inima-i un vânător singuratic”, i s-a tradus în româneşte şi romanul “Baladele tristei cafenele”, în 2015, traducerea fiind făcută de Mirella Acsente şi Maria Valer. Am să trec cartea şi pe wishlist-ul meu şi sper să fac cât mai repede rost de ea.

Încep prin a vă prezenta personajele. John Singer este un surdomut care locuieşte într-un sat, alături de un altul pe nume Spiros Antonapoulos, dar, după o perioadă de timp, Singer este nevoit să-l trimită pe camaradul său la un azil, pentru că acesta fura şi lucrurile nu mai puteau fi ţinute în frâie. Din dorinţa de a se îndepărta de trecutul deprimant şi de lipsa prietenului său, John se mută din sat. Uşor-uşor, devine confidentul multor personaje, ascultându-le cu luare aminte şi aprobând, din când în când, discursurile acestora. Pe scurt, John Singer era un fel de psiholog, ascultând tot ce-i apăsa pe oameni, astfel, ei eliberaţi de povara gândurilor, răsuflă în voie. Dar pe el nu-l prea ascultă nimeni, însă asta e altă poveste. Biff Brannon este un alt personaj reprezentativ pentru acest roman, el fiind un om bun şi darnic, înţelegând prin ce trec oamenii care-i vizitează cârciuma. El întruchipează tipul proprietarului perfect.
  Benedict Mady Kelly este un medic de culoare, privit de cele mai multe cu reţinere de cetăţeni, în unele cazuri fiind pus într-o lumină rea şi ruşinoasă, dar el era un medic bun şi, cu pricepere şi ambiţie, trece peste multe obstacole puse chiar de pacienţi în calea lui.
  În viaţa, el şi-a dorit să aibă copiii deştepţi, fiecare să facă aşa cum îl îndrumă el, dar nu mereu sfaturile lui se potrivesc cu cele ale copiilor. Jake Blount este un beţiv, care gândeşte diferit faţă de ceilalţi, care are propriile lui idei şi care vede lumea în modul lui caracteristic. Într-o seară, Jake vine la cârciuma lui Biff Brannon şi începe să vorbească ore întregi, în cârciumă aflându-se şi surdomutul John Singer, Jake simţind că doar mutul îl înţelege şi vede lucrurile la fel ca el. Ultimul personaj important este Mick Kelly, o fată tânără care vrea să fie în centrul atenţiei. Fiecare personaj ajunge în camera lui Singer, vorbind, vorbind şi iar vorbind cu acesta. Oare cum se va termina romanul?

Inima-i un vânător singuratic” pune accentul pe diferenţele şi barierele care separă oamenii şi îi fac să se privească cu reticentă unul pe celălalt. Merită citită!