Recenzie: "Ne-am ieşit cu toţii complet din minţi" de Karen Joy Fowler

Editura: Litera;
Număr de pagini: 352;
Categorie: Beletristică;
Titlu original: We Are All Completely Beside Ourselves;
Anul publicării: 2015.

În copilărie, Rosemary obișnuia să vorbească tot timpul. Atât de mult, încât părinții ei îi cereau să înceapă cu mijlocul atunci când voia să povestească ceva. Acum, Rosemary a intrat la colegiu și vorbește foarte puțin. Și, categoric, nu vorbește despre familia ei.
Deși a rămas singură la părinți, a avut cândva o soră de aceeași vârstă cu ea, Fern, și un frate mai mare. Amândoi au dispărut din viața ei. Ceva unic legat de Fern o face să ne spună povestea ei: de la mijloc către sfârșit și înapoi la început.
O carte despre despre dragoste, familie și secrete; și despre două surori care nu seamănă cu nici unele pe care le-ați cunoscut vreodată.

Ne-am ieşit cu toţii complet din minţi” este a opta carte citită anul acesta şi prima pe care am terminat-o în luna februarie. Este o carte profundă, care, spre final, te face să plângi. Am început să o citesc cu gândul că o fata nu e de acord cu ce se întâmplă în jurul ei, mie asta mi-a inspirat titlul romanului, însă am dat peste o poveste minunată, scrisă într-un mod unic şi original, care m-a făcut să spun că încă mai există oameni buni pe această lume.

Karen Joy Fowler reuşeşte să construiască un roman cu o structură puţin “ciudată”, în sensul că ni se narează prima dată mijlocul romanului, sfârşitul lui şi respectiv începutul lui, în această ordine. Mie mi s-a părut puţin bulversant la început, dar lucrurile s-au îndreptat spre final. Nu este o tehnică care să atragă toţi cititorii, cei cărora le plac romanele cu acţiune cronologică, nu le recomand “Ne-am ieşit cu toţii complet din minţi”. Dar, dacă puteţi face o excepţie, nu veţi regreta. Promit!

Mi-a fost destul de greu să mă ataşez de personaje la început, parcă prea simple. M-am înşelat, personajele, după ce te “scufunzi” în acţiune, sunt creionate cu fiecare pagină citită. Pe mine acţiunea m-a prins cam pe la mijlocul romanului, după primele 150 de pagini. Am tras puţin de acele 150 de pagini, apoi n-am mai lăsat romanul din mână. Eram complet “scufundat” în acţiune şi voiam tot mai tare să văd ce se mai petrece şi în ce situaţii vor mai fi puse personajele.

Rosemary este o fetiţă frumoasă şi admirată încă din copilărie, dar nu la fel de mult ca sora ei, Fern. Acest lucru nu o interesează. Singurul lucru care o interesează pe Rosemary este să se înţeleagă bine cu surioara ei şi să spună totul de la mijloc. Atunci când voia să zică ceva, Rosemary era încurajată să înceapă cu mijlocul, pentru că avea obiceiul de a vorbi mult, cel care o asculta plictisindu-se până la finalul discursului ei. Crescând, aproape că nu mai vorbeşte deloc, dându-şi seama că este mai bine dacă îşi ţine gura închisă, un lucru foarte greu pentru ea. Mai avea şi un frate, pe nume Lowell, care o iubea mult şi, mai mereu, o primea pe Rosemary să doarmă cu el, când acesteia îi era frică. În patul lui se simţea în siguranţă şi departe de tot ceea ce o supăra. Ideea este că Fern nu e o soră normală şi de la ea pornesc toate buclucurile, însă nu ea este de vină pentru ele. În curând, sora lui Rosemary părăseşte casa, iar Rosemary este trimisă la bunici. La fel, fratele ei dispare într-un mod suspect. Ce se întâmplă cu ei? Unde sunt şi de ce au plecat? Cum se termină romanul?

“Ne-am ieşit cu toţii complet din minţi” a fost o lectură excelentă şi scrisă într-un mod original. Eu am notat-o cu 4 din 5 steluţe pe Goodreads. Recomand cu încredere!

Karen Joy Fowler este o autoare americană contemporană, născută în Bloomington, Indiana. Dintre cele șase romane și trei culegeri de proză scurtă scrise până în prezent, volumul Sarah Canary a câștigat medalia Commonwealth pentru cel mai bun roman de debut scris de un californian, Sister Noon a fost finalist la Premiul PEN /Faulkner pentru ficțiune în 2001, iar romanul The Jane Austen Book Club a rămas în topul New York Times al celor mai bine vândute cărți timp de treisprezece săptămâni și a fost ecranizat în producția cinematografică cu același nume. Al șaselea roman al autoarei, Ne-am ieșit cu toții complet din minți, a câștigat Premiul PEN / Faulkner pentru ficțiune în 2013 și s-a aflat pe lista scurtă de nominalizări la Premiul Man Booker în 2014.

Mulţumesc mult, Libris, pentru exemplar!