Recenzie: “Cumpătarea”, de Maria Duenas

Editura: Polirom;
An apariţie: 2016;
Categorie: Literatură universală;
Traducător: Ileana Scipione;
Titlu original: „La templanza”.

Un thriller pasionant, plin de aventură, conspirații și romantism, o poveste despre curaj în fața încercărilor vieții și despre un destin schimbat pentru totdeauna de forța unei pasiuni.
Nimic nu l-ar fi putut face pe Mauro Larrea să presupună că averea pe care o strânsese în ani întregi de eforturi încrâncenate și de riscuri asumate avea să se năruie dintr-o singură lovitură năprasnică a sorții. Sufocat de datorii și de incertitudine, își investește ultimele resurse într-un proiect riscant, dar care îi dă speranța că s-ar putea pune din nou pe picioare. Asta până ce tulburătoarea Soledad Montalvo, soția unui negustor londonez de vinuri, intră în viața lui învăluită în lumini și umbre, târându-l într-o aventură pe care nici n-ar fi putut-o bănui. Din tânăra republică mexicană în splendida Havana colonială, din Antile până în Jerezul sfârșitului de secol XIX, când exportul de vinuri către Anglia a transformat orașul andaluz într-o enclavă cosmopolită și legendară – prin toate aceste decoruri ne poartă Cumpătarea, un roman ce vorbește despre victorii și înfrângeri, mine de argint, intrigi de familie, podgorii, crame și orașe magnifice, a căror splendoare a fost măcinată de trecerea timpului.
 Cel mai rău este atunci când ai aşteptări de la o carte şi cartea respectivă nu ajunge la aşteptările tale. Tocmai de aceea nu este bine să ai aşteptări, trebuie să te laşi în voia scriitorului şi să fii surprins. Ca cititor, e foarte greu să nu ai expectaţii de la o carte populară, căreia prietenii tăi i-au acordat 5 steluţe pe goodreads. Mi se pare chiar imposibil.
 "Cumpătarea" este prima mea întâlnire cu Maria Duenas, o scriitoare spaniolă. Pe lângă acest titlu, i-au mai fost traduse în limba română şi următoarele două: "Iubirile croitoresei" şi "Ce avem şi ce uităm".
 Deşi nu mi-a plăcut romanul "Cumpătarea", nu pot spune că nu vreau să încerc şi alt roman semnat de Maria Duenas.
 Scriitura mi s-a părut interesantă, descrierile de tip portret şi de tip tablou realizate de această autoare m-au impresionat. Are un talent nemărginit de a îţi explica exact ce face respectivul personaj într-o anumită situaţie. Condeiul s-a mişcat cu pricepere pe foi, rezultând un roman lung de aproape 600 de pagini.
 Acţiunea… Ei, aici intervine problema. Nu mi-a plăcut acţiunea romanului şi nu m-au atras subiectele discutate (mineritul şi industria vinului). Dacă erau discutate mai puţin, iar scriitoarea ar fi introdus o poveste de dragoste nesiropoasă încă din primele pagini, acum aş fi fost de o altă părere. Acţiunea se desfăşoară în Ciudad de México (capitala Mexicului), Havana (capitala Cubei) şi Jerez (un municipiu din Spania).
 Pe scurt, personajul principal (Mauro Larrea) a obţinut o avere considerabilă din exploatările miniere de argint. Dar, într-o singură zi, tot ceea ce a agonist de-a lungul multor săptămâni grele se năruieşte, iar el rămâne doar cu casa în care trăia. Se împrumută de la un cămătar, care îi cere dobândă de 100%, şi părăseşte Ciudad de Mexico. Mai departe nu vă pot povesti, întrucât nu am terminat de citit romanul. Timp de 2 săptămâni am tras de el. Într-un final, l-am părăsit. Poate nu este încă timpul lui şi poate peste câţiva ani, dacă o să îl recitesc, o să-mi placă, aşa cum s-a întâmplat cu romanul “Dragoste în vremea holerei”, de Gabriel Garcia Marquez.

"Cumpătarea" este, mai întâi de toate, un roman foarte, foarte bine documentat. Nu vreau să vă descurajez, aşa că vă invit să-l citiţi şi să reveniţi cu impresiile în secţiunea “Comentarii” – poate o să vă placă. Dacă aţi mai citit ceva de la Maria Duenas şi v-a plăcut, scrieţi-mi. Lecturi faine în continuare, dragi cititori!

Cartea poate fi achiziţionată de pe Libris.ro.